Thursday, November 4, 2010

en ledig torsdag: ESSIE Alligator purse

Här är ett lack som jag hittade när jag letade röda lack i somras, men trots att jag var ute efter rent röda så var det något som tilltalade mig med det här.

ESSIE Alligator purse kommer från en höstkollektion från 2007, Glamour Girl. Här finns en bild med alla färgerna.
Jag är dock lite brydd, för andra som skrivit om lacket använder ord som 'bränd orange' och liknande. Tycker inte det här ser orange ut...är min flaska fejk?

naturligt ljus, ger visserligen en lite kall ton

Snarare en färg perfekt halvvägs mellan brunt och rött...
Det jag gillar är att det röda är tydligt men dämpat, inget 'knall' över den här färgen, snarare en lätt dammig känsla.



med blixt

Jag upplever det som något varmare i verkligheten, men bilder ser ju så olika ut beroende på vilken skärm man betraktar dem på. Notera att lacket torkar mörkare än flaskfärg.
I och för sig tycker jag Essies flaskor är lite luriga, det är något med formen och olika tjocklekar på glaset som gör att jag oftast tycker färgerna ser ljusare ut än på nageln*, men i det här fallet gick det verkligen att se medan man lackade, det nypålagda var klart ljusare än det halvtorkade lagret under.
Tre lager, med bättre ljus än jag hade att jobba i kanske två hade räckt men jag fick halvgenomskinliga partier i motljus.

En skön höstfärg! Lite stickade tröjor-och-hoppa i lövhögskänsla...

*=lurigast var Chinchilly...det är ju mörkt!

No comments: